Η 4η Ακτίνα-Αρμονία μέσω της διαμάχης

Αρχικά θα προσπαθήσουμε να διευκρινίσουμε φιλοσοφικά της φύσης της, έπειτα θα αναφερθούμε στις αρετές
Παπασταύρου Λίντα

Από το Χρήστο Παΐζη

Εισαγωγή
Αρχικά θα προσπαθήσουμε να διευκρινίσουμε φιλοσοφικά της φύσης της, έπειτα θα αναφερθούμε στις αρετές και στις υπερβολές της, μετά θα κάνουμε την απαραίτητη δεοντολογία για όσους δρουν στο πλαίσιο αυτής της ακτίνας. Αφού ολοκληρώσουμε τη «φαινομενολογία της 4ης ακτίνας» θα περάσουμε μετά στο καθαρά αστρολογικό μέρος, δείχνοντας τους πλανήτες και τα ζώδια με τα οποία συνδέεται εσωτερικά, τα ζώδια δια των οποίων μεταδίδεται και, τέλος, θα κάνουμε επισημάνσεις που είναι χρήσιμες για την Ιατρική Αστρολογία και την Εσωτέρα Θεραπευτική, η οποία, αν θέλει να είναι αποτελεσματική και να μη βουτά στα θολά νερά του εμπειρισμού και της προχειρότητας, θα πρέπει να πατά πολύ γερά στο έδαφος της Εσωτερικής Αστρολογίας. Άλλωστε η ίδια η Μπέϊλη τόνιζε πως Εσωτέρα Ψυχολογία και Θεραπευτική απαρτίζουν ένα αδιαίρετο Όλο που χωρίζεται μόνο για λόγους μεθοδολογικούς. Είναι πολύ λυπηρό πως πολλοί κάνουν Εσωτέρα Θεραπευτική χωρίς να έχουν – έστω και στοιχειώδεις γνώσεις Εσωτερικής Αστρολογίας. Ο Bakov στην Αγγλία, που καλλιεργεί και την Εσωτερική Θεραπευτική στη σχολή του διδάσκει συστηματικά και πρώτιστα Εσωτερική Αστρολογία, έχει ήδη εκδώσει πάνω από 10 ογκώδεις τόμους σε αυτόν τον τομέα και όσους εκπαιδεύει ως εσωτερικούς θεραπευτές τους μυεί και στην Εσωτερική Αστρολογία (για το έργο του Bakov έχουμε αναφερθεί και σε άλλο κείμενό μας και το συνιστούμε ανεπιφύλακτα σε όσους ασχολούνται με την Εσωτερική Αστρολογία).

Ας πάμε τώρα, να δοκιμάσουμε να προσπελάσουμε τη φύση της 4ης ακτίνας γιατί, αν δεν έχουμε πρώτα καλά αντιληφθεί τη φύση της κάθε ακτίνας, δε θα μπορέσουμε ποτέ να αξιοποιήσουμε επαρκώς και την αστρολογική της δυναμική και οι αστρολογικές πληροφορίες που δίνουμε δε θα είναι ποτέ τόσο λειτουργικές, όσο εμείς θα θέλαμε να είναι και θα έπρεπε να είναι.

«Αρμονία μέσα από τη σύγκρουση»
Η ακτίνα αυτή είναι η μόνη ακτίνα που δεν περιγράφεται με μια λέξη (π.χ. θέληση, σοφία, όπως οι δύο πρώτες ακτίνες) ή μία φράση (ανώτερος νους, όπως η τρίτη), αλλά με μία εκτενή έκφραση, που περιέχει μάλιστα και στοιχεία που φαινομενικά είναι αντιφατικά. Η «αρμονία» δεν είναι σε αγαστή σχέση με τη σύγκρουση και φαίνεται περίεργο αρχικά πως οι δύο αυτές αντικρουόμενες λέξεις – καταστάσεις συνυπάρχουν στην ίδια ακτίνα. Όσοι, όμως, είναι έστω και λίγο εξοικειωμένοι με την εσωτερική φιλοσοφία και ολιστικά φιλοσοφικά συστήματα (π.χ. Hegel, Πλάτωνας), θα ξέρουν πως στη σφαίρα της δυαδικότητας, που είναι και η σφαίρα στην οποία ζούμε, η σύγκρουση ανάμεσα σε αντίθετες – φαινομενικά έστω – καταστάσεις είναι ο κανόνας και πως όλες αυτές οι συγκρούσεις γίνονται για να δημιουργηθεί μια νέα ποιότητα, μια νέα αρμονία. Η «θάλασσα ανακατεύει συνεχώς ουρανό και φύκια / μέχρι να βρει το κανονικά της χρώμα», έγραφε ο Άρης Αλεξάνδρου και στους στίχους αυτούς, που τους θεωρούμε εμπνευσμένους, έχουμε ξανά αναφερθεί και σ’ αυτή και σε άλλες στήλες μας. Ο μεγάλος πάλι γερμανός φιλόσοφος G.W.F. Hegel έλεγε πως χρειάζεται ο ωκεανός την τρικυμία για να ανανεώνονται τα νερά και έφτανε στο συμπέρασμα πως έτσι και η ανθρωπότητα χρειάζεται τις συγκρούσεις για να μην οδηγηθεί στη μαλθακότητα.

Πράγματι, είναι σχεδόν «κοινός τύπος» πως η αρμονία προϋποθέτει συγκρούσεις, ρήξεις, ακόμα, και πόλεμο. για παράδειγμα αν στον οργανισμό μας υπήρχε κάποιο πρόβλημα και δεν αποφασίζουμε να το αντιμετωπίσουμε δυναμικά, θα μας ταλαιπωρεί συνεχώς. Αφαιρώντας το (σύγκρουση, επέμβαση) ο οργανισμός ξαναβρίσκει την αρμονία του. Άλλωστε, κάθε ασθένεια είναι διαταραχή της αρμονίας και μόνο αν σταθούμε «επιθετικά» απέναντί της (απέναντι στην ασθένεια) μπορεί να αποκατασταθεί η αρχική αρμονία. Αυτό που γίνεται με τον οργανισμό γίνεται και παντού, σε κάθε σύστημα μικρό ή μεγάλο, από τον μικρόκοσμο μέχρι το μακρόκοσμο.

Ας το «πιάσουμε» στην καθαρή φιλοσοφική – ολιστική του βάση για να το εμπεδώσουμε καλύτερα.
1. «Όλο» ή «ολότητα» είναι ένα σύνολο που τα μέρη του είναι αλληλένδετα και αλλαγή στο τμήμα συνεπάγεται αλλαγή στο σύνολο.
2. Όταν υπάρχει σταθερή σχέση του κάθε τμήματος με το άλλο και του κάθε τμήματος με το Όλο, τότε υπάρχει αρμονία.
3. Όταν, όμως, στο Όλο διεισδύσει κάποιο καινούργιο στοιχείο που το Όλο δεν μπορεί να ενσωματώσει ή να αποβάλει, τότε ανατρέπεται η αρμονία.
4. Η αρμονία επίσης ανατρέπεται και όταν κάποιο τμήμα του Όλου παρουσιάζει τάσεις αυτονόμησης από το Όλο και αρχίζει να «κάνει του κεφαλιού του».
5. Η αρμονία δηλαδή εξασφαλίζεται όταν έχει συντριβεί κάθε τι που ανατρέπει τη σταθερή σχέση μέρους προς Όλο και μέρους προς μέρος, κάτι που γίνεται μέσα από διαδικασίες «πολέμου», διαμάχης.
Ας το καταλάβουμε με ένα ακόμα παράδειγμα : Στο Όλο του ανθρώπινου οργανισμού εισβάλει κάποιο μικρόβιο που το σύστημα δεν μπορεί να ενσωματώσει ή να αποβάλει. Προκύπτει τότε η ασθένεια, τίθεται σε δράση όλος ο αμυντικός μηχανισμός του οργανισμού και, τελικά, μέσα απ΄ αυτή τη διαμάχη μπορεί να επανέλθει η αρχική αρμονία.

Σε επίπεδο ψυχικό: αρχίζει κάποιος ψυχανάλυση και φτάνει – με τη βοήθεια του αναλυτή – να αγγίξει «λεπτά» τμήματα της ψυχής του που «πονάνε». Θα χρειαστεί «πόλεμος» με τον ίδιο τον εαυτό για να προχωρήσει τη «βουτιά» στα άδυτα του υποσυνείδητου, αλλά, αν τελικά το πετύχει, θα ανακαλύψει «το δικό του αστερία», αφού, όμως, προηγουμένως τολμήσει να δει κατάματα «ένα ανθρώπινο αίσθημα που μάτωνε», για να θυμηθούμε τον Ελύτη των «Προσανατολισμών».

Εν κατακλείδι, λοιπόν, η αρμονία αποκτιέται μέσα από τη διαμάχη και «πόλεμος πάντων πατήρ» για να θυμηθούμε το φιλόσοφο Ηράκλειτο ή, όπως λέει ο λαός μας «από δύο πέτρες βγαίνει το αλεύρι», δηλαδή από τη σύγκρουση και την αντιπαράθεση βγαίνει κάτι παραγωγικό. Άλλωστε και όλη η Ιστορία είναι μία συνεχής διαδοχή συγκρούσεων – ηρεμίας (αρμονίας) και όσο θα υπάρχει δυαδικότητα η όποια αρμονία θα εξασφαλίζεται μόνο μέσα από συγκρούσεις. Όταν όλα ξαναγίνουν Ένα και η δυαδικότητα ξεπεραστεί τότε δε θα υπάρχει ανάγκη συγκρούσεων, μιας και θα ‘χει γίνει «αποκατάσταση των πάντων» και, για να θυμηθούμε τον παλιό καλό Σαββόπουλο : «θα βρεθούν όλοι μαζί στο πανηγύρι, / ο φονιάς με το θύμα αγκαλιά / ο γραμματέας μαζί με τον αλήτη / κι η παρθένα με το Σατανά»!

Πλανήτες και 4η Ακτίνα
Η 4η ακτίνα, όπως φαίνεται και από την ονομασία της («αρμονία μέσω διαμάχης») έχει, έναν – φαινομενικά έστω – αντιφατικό χαρακτήρα, μιας και στην ονομασία της εμπλέκει δύο αντιδιαμετρικές καταστάσεις, την αρμονία και τη διαμάχη. Βέβαια εξηγήσαμε πως η αντίφαση είναι φαινομενική και δείξαμε πως εξηγείται η συνύπαρξη αυτών των δύο συγκρουόμενων καταστάσεων στα πλαίσια αυτής της ακτίνας. Όμως, δεν παύει να είναι μία ακτίνα που περιέχει στη φύση της μία αντίφαση και η αντίφαση αυτή δίνει στην ακτίνα αυτή μια «μεταβλητότητα», την κάνει να είναι σε μία διαρκή αναζήτηση, να αλλάζει συνεχώς και να αναπροσαρμόζεται. Γι’ ατό οι πλανήτες που συνδέονται μ’ αυτήν την ακτίνα είναι οι «ουδέτεροι» Ερμής, πλανήτης της μεταβολής και της μετακίνησης και η ευμετάβλητη Σελήνη που, μην ξεχνάμε, κάθε μήνα εμφανίζεται με 4 τουλάχιστον διαφορετικούς τρόπους (Πανσέληνος, Χάση, Νέα Σελήνη, Γέμιση). Η 4η ακτίνα λοιπόν, ακτίνα των αντιφάσεων, - έστω, επαναλαμβάνουμε, φαινομενικά – είναι φυσικό να συνδέεται με πλανήτες που συνδέονται με μεταβολή και, έτσι, συνδέεται με τον Ερμή και τη Σελήνη.

Ζώδια της 4ης Ακτίνας
Αφού, λοιπόν, η 4η ακτίνα συνδέεται με τη Σελήνη και τον Ερμή για τους λόγους που παραπάνω εξηγήσαμε, είναι φυσικό να συνδέεται και με τα ζώδια που αυτά κυβερνούν. Έτσι, σε επίπεδο εξωτερικό, συνδέεται με τον Καρκίνο, ζώδιο που εξωτερικά κυβερνάται από τη Σελήνη, τους Διδύμους και την Παρθένο, ζώδια που εξωτερικά κυβερνώνται από τον Ερμή.
Σε επίπεδο εσωτερικό συνδέεται με την Παρθένο μιας και στην Εσωτερική Αστρολογία η Σελήνη κυβερνά αυτό το ζώδιο, και κατά δεύτερο λόγο με τον Κριό, μιας και ο Ερμής, ο δεύτερος πλανήτης που συνδέεται με την 4η ακτίνα, συνδέεται μ’ αυτό το ζώδιο.
Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν έχουμε :
Η 4η ακτίνα συνδέεται με Ερμή και Σελήνη, άρα σε εξωτερικό επίπεδο συνδέεται με Καρκίνο, Διδύμους, Παρθένο και σε εσωτερικό με Παρθένο και Κριό. Ας προσέξουμε πως σε εξωτερικό επίπεδο συνδέεται με ένα ζώδιο διαμάχης (Κριό) και ένα ζώδιο τάξης, αρμονίας (Παρθένος).
Αφού λοιπόν είδαμε και τα ζώδια με τα οποία συνδέεται η 4η ακτίνα σε επίπεδο εσωτερικό και εξωτερικό, ας δούμε τώρα ποια είναι τα ζώδια δια των οποίων μεταδίδεται και να εξηγήσουμε το γιατί μεταδίδεται μέσα απ’ αυτά (επαναλαμβάνουμε πως στην Εσωτερική Αστρολογία άλλα είναι τα ζώδια με τα οποία συνδέεται μια ακτίνα και άλλα τα ζώδια δια των οποίων αυτή μεταδίδεται.

Ζώδια μετάδοσης της 4ης Ακτίνας
Η 4η ακτίνα μεταδίδεται από τα ζωδιακά σημεία του Ταύρου, του Σκορπιού και του Τοξότη.
Ας εξηγήσουμε το γιατί :
α) Ο Ταύρος είναι ζώδιο που, παραδοσιακά συνδέεται με καταστάσεις ηρεμίας που φτάνει ακόμη και τα όρια της νωχελικότητας. Όμως, όλοι το ξέρουμε, αν εκραγεί και γίνει «εν υαλοπωλείω» είναι άκρως επικίνδυνος. Σ’ αυτό το ζώδιο δηλαδή συνυπάρχει και η αρμονία και η διαμάχη, γι’ αυτό και η ακτίνα που συνδέεται μ’ αυτές τις 2 καταστάσεις είναι φυσικό να συνδέεται μ’ αυτό.
β) Ο Σκορπιός, κατ’ εξοχήν ζώδιο διαμάχης, συνδέεται βέβαια μ’ αυτήν την ακτίνα. Ο Σκορπιός αντιφατικός όσο κανένα άλλο ζώδιο «άγιος και κολασμένος», «ήρεμος και ηφαιστειώδης», «ακραίος σε όλα του», είναι λογικό να συνδέεται με την ακτίνα που, όσο καμιά άλλη, ενέχει στη φύση της την αντιφατικότητα και, από την ονομασία της ακόμα, φαίνεται πως περιλαμβάνει όλη τη γκάμα της ανθρώπινης συμπεριφοράς (από τη σύγκρουση με το Εγώ, τους άλλους, τη Φύση, κ.α.) μέχρι την αρμονία. Ο Σκορπιός που ενέχει στη φύση του ό,τι πιο υποχθόνιο (φίδι) και ότι πιο υψηλό (αητός) δεν θα μπορούσε παρά να είναι κατ’ εξοχήν το ζώδιο μετάδοσης της 4ης ακτίνας.
γ) Τέλος, ο Τοξότης συνδέεται με την ακτίνα αυτή για λόγους που συνδέονται με την ενοποιητική φύση αυτή του ζωδίου. Η λέξη κλειδί του Τοξότη, εκτός από την επέκταση που είναι, πιστεύω, σε όλους σας γνωστή, είναι η ενότητα, η ενοποίηση και από εκεί προκύπτει και η φιλοσοφική φύση αυτού του ζωδίου (είναι το φιλοσοφικότερο ζώδιο, ως γνωστόν). Στον Τοξότη γίνεται προσπάθεια να ξεπεραστούν οι αντιφάσεις και η δυαδικότητα και να αποκατασταθεί η αρμονία στα πλαίσια μιας «ωραίας ολότητας». Γι’ αυτό και συνδέεται με την ακτίνα εκείνη που κι αυτή προσπαθεί να «παντρέψει» τα αντίθετα και να πετύχει την «αρμονία μέσα από τη διαμάχη»….

Προτερήματα της 4η ακτίνας
Αφού αυτή η ακτίνα συνδέεται με τη Σελήνη, είναι φυσικό να δίνει σε όσους δρουν κάτω από την επιρροή της σεληνιακά στοιχεία, δηλαδή έντονα συναισθήματα, δυνατά πάθη, έντονη συμπόνια, στοργή, αλληλεγγύη, τάση να υπερασπίζονται κάθε αδύναμο πλάσμα, ακόμη και διατρέχοντας προσωπικό κίνδυνο. Τέτοια Σεληνιακά άτομα έχουν συνήθως μεταβλητά συναισθήματα, με μεγάλη ένταση και βαθύτητα.
Όμως, επειδή αυτή η ακτίνα συνδέεται και με τον Ερμή, πλανήτη κατεξοχήν διανοητικό, είναι φυσικό τα Ερμαϊκά άτομα της 4ης ακτίνας να έχουν ισχυρή νοημοσύνη, διανοητική σπιρτάδα, γρήγορη αντίληψη, εξυπνάδα και ευστροφία. Μη ξεχνάμε άλλωστε πως συνδέονται εξωτερικά με τους Διδύμους και την Παρθένο, εσωτερικά πάλι με την Παρθένο, ιεραρχικά με τον Υδροχόο, με τρία δηλαδή πιο εγκεφαλικά ζώδια. Τέλος, επειδή η 4η ακτίνα συνδέεται και με τον Κριό, είναι λογικό οι δράστες στη σφαίρα της ακτίνας αυτής να έχουν τα θετικά Κριαρίσια χαρακτηριστικά, δηλαδή θάρρος, σφρίγος, γενναιότητα που μπορεί να εκφράζεται και ως γενναιοδωρία, και ενεργητικότητα.

Υπερβολές και ελαττώματα της 4ης ακτίνας
Καθετί έχει αρνητικά και θετικά. Έτσι και η 4η ακτίνα, εκτός από τις αρετές που αναφέραμε, έχει και ισχυρά ελαττώματα.
Ας δούμε τα βασικά:
1. Πάθη, υπερβολές: Μην ξεχνάμε ότι ένα από τα ζώδια μετάδοσης αυτής της ακτίνας είναι και ο Σκορπιός, ζώδιο κατεξοχήν απόλυτο και παθιασμένο. Άλλωστε η σύγκρουση που είναι ένα χαρακτηριστικό αυτής της ακτίνας, συνάδει κυρίως με καταστάσεις ακραίες και, όπως είπαμε και παραπάνω, η Σελήνη, πλανήτης που συνδέεται με αυτή την ακτίνα, συνδέεται και με έντονα πάθη, αφού και αυτά είναι ακραία έκφραση του συναισθηματισμού (σήμα κατατεθέν της Σελήνης). Μη ξεχνάμε άλλωστε πως έκφραση της Σελήνης αποτελεί και η παθιασμένη, δαιμονική Εκάτη της μυθολογία, που συνδέεται κυρίως με τη λεγόμενη «ιαματική φάση» του σεληνιακού κύκλου των 28 ημερών, 3 μέρες πριν από τη Νέα Σελήνη, μέρες βαριές όπου μπορεί να ευδοκιμήσει μόνο κάθε εσωτερική ή σκοτεινή εργασία.
2. Κυκλοθυμία : Η μεταβολή άλλωστε είπαμε ότι είναι βασικό χαρακτηριστικό της Σελήνης, που είναι κυβερνήτης της 4ης ακτίνας.
3. Νωθρότητα : Η ακτίνα αυτή συνδέεται και με το ζώδιο του Ταύρου, που βασικό αρνητικό χαρακτηριστικό του είναι η οκνηρία, η άρνηση να μεταβάλλει την κινητική του κατάσταση, η παθητικότητα, η αδράνεια και η βραδύτητα σκέψης και κίνησης.
4. Άγχος , ανησυχία: Η εμπλοκή σε διαδικασίες σύγκρουσης δεν μπορεί να φέρει ηρεμία αλλά τις καταστάσεις που αναφέραμε.
5. Εγκλωβισμό στο Εγώ : Το οποίο, για να επιβεβαιωθεί, έρχεται συνεχώς σε σύγκρουση με ότι είναι διαφορετικό και προσπαθεί ή να το ενσωματώσει στο δικό του χώρο ή να το αλλοιώσει, ακόμη και να το εξαφανίσει.

Αφού είδαμε τις αρνητικές εκφάνσεις της 4ης ακτίνας, ας δούμε και τη δεοντολογία της, τι πρέπει δηλαδή να φροντίσουν να ενεργοποιήσουν όσοι δρουν στο πλαίσιό της.

Δεοντολογία της 4ης ακτίνας
1. Αυτοκυριαρχία, ψυχραιμία, προς αποφυγήν των εντάσεων και στα μέτρα του δυνατού, επ’ ωφελεία της γαλήνης και της ισορροπίας.
2. Σαφήνεια και ακρίβεια, αντίβαρο στη μεταβλητότητα και τη ρευστότητα αυτής της ακτίνας.
3. Ανιδιοτέλεια, ως αντίβαρο στον εγωκεντρισμό.

Ας κλείσουμε λοιπόν την ακτίνα αυτή με αναφορά στις επικίνδυνες προδιαθέσεις της, σημείο ιδιαίτερα χρήσιμο για όσους εφαρμόζουν τις γνώσεις της Εσωτερικής Αστρολογίας στο χώρο της Θεραπευτικής.

4η Ακτίνα και Θεραπευτική
Οι αρνητικές προδιαθέσεις της 4ης ακτίνας συνδέονται κυρίως με προβλήματα νευροψυχικά, που με τη σειρά τους μπορεί να επηρεάσουν κυρίως το ανοσοποιητικό σύστημα, το φύλακα της υγείας μας. Μην ξεχνάμε πως είναι ακτίνα που συνδέεται κυρίως με τα συναισθήματα και γι’ αυτό εύκολα, σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να συνδεθεί με σοβαρές ψυχικές διαταραχές. Συγκεκριμένα, αυτή η ακτίνα μπορεί να οδηγήσει σε μορφές κατάθλιψης (κυρίως μανιοκατάθλιψης), νευρώσεις και ψυχώσεις, όλα με επίδραση στο ανοσοποιητικό, εξασθενώντας το σημαντικά.
Έτσι το άτομο γίνεται ευάλωτο σε μολυσματικές ασθένειες, γενικά η άμυνά του να είναι πεσμένη και η ζωτικότητά του (elan vital των φιλοσόφων) υποτονική. Γι’ αυτό τα άτομα αυτής της ακτίνας πρέπει να βρουν τρόπους ελέγχου των συναισθημάτων τους και να επιδιώκουν το πρώτο σκέλος της ακτίνας τους, την αρμονία, αποφεύγοντας τη διαμάχη (σύγκρουση), κυρίως αυτή που δεν οδηγεί πουθενά αλλά είναι απλά αποτέλεσμα ενός άγονου εγωτισμού-εγωκεντρισμού και της τάσης για εξουσία.

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved