Δείτε τι συνέβη σαν σήμερα, 16/12

Το ιστορικό της ημέρας με αστρολογικό... περιτύλιγμα

από το Γ. Ριζόπουλο και τη Λίντα Παπασταύρου

16 Δεκεμβρίου 1803 - Ο χορός του Ζαλόγγου

Ο λεγόμενος Χορός του Ζαλόγγου αποτελεί ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό περιστατικό που συνέβη 18 χρόνια πριν την Ελληνική Επανάσταση του 1821, στη κορυφή του όρους Ζάλογγο, εξ ου και η ονομασία του, ο οποίος και κατέληξε «εν χορώ» σε μια ομαδική απελπισμένη βρεφοκτονία και αυτοκτονία γυναικών της περιοχής Σουλίου. Το γεγονός αυτό ανάγεται στις μάχες που έδωσαν τα εκστρατευτικά σώματα του Αλή Πασά, όταν αποφάσισε να καταστείλει τους Σουλιώτες που λυμαίνονταν περιοχές του Πασαληκίου των Ιωαννίνων. Κατά τις τελευταίες εκείνες εκκαθαριστικές επιχειρήσεις, όταν περικυκλώθηκαν κάποια εναπομείναντα γυναικόπαιδα των Σουλιωτών, που είχαν καταφύγει στο υφιστάμενο ομώνυμο μοναστήρι, Μονή του Ζαλόγγου, προκειμένου να μην υποστούν την αιχμαλωσία και άλλους εξευτελισμούς, αποφάσισαν να πέσουν στο γκρεμό, όπως και έκαναν, χορεύοντας και ρίχνοντας προηγουμένως τα βρέφη που κρατούσαν στην αγκαλιά τους. Ο αριθμός των γυναικών που έπεσαν δεν είναι ακριβής αλλά σύμφωνα με τις μαρτυρίες που προκύπτουν ήταν γύρω στις 60. Πρώτος που κατέγραψε το γεγονός αυτό, ήταν ο Πρώσος περιηγητής και διπλωμάτης Ιάκωβος Μπαρτόλντυ, που έτυχε την εποχή εκείνη (1803-1804) να βρίσκεται στα Ιωάννινα. Ακολούθησε ο Άγγλος στρατιωτικός, περιηγητής και αρχαιολόγος, Γουλιέλμος Μαρτίνος Ληκ, από πληροφορίες που συνέλεξε το 1805 και το 1815 ο Χ. Χόλαντ που εξέδωσε σύγγραμμα με τις εντυπώσεις του από την Ελλάδα του 1812-13, κάνοντας επιγραμματικά λόγο μόνο για τη βρεφοκτονία . Επίσης, το 1815, (έξι χρόνια πριν την επανάσταση του ‘21), δημοσιεύτηκε και η πρώτη ελληνική αναφορά στο περιστατικό που περιλαμβάνεται στη δεύτερη έκδοση της «Ιστορίας του Σουλίου και της Πάργας» του Χριστόφορου Περρραιβού που τυπώθηκε στη Βενετία, που αποτελεί και την πρώτη ουσιαστικά ελληνική πηγή του γεγονότος.
Κατ’ αυτή, όταν τα στρατεύματα του Αλή απέτυχαν για άλλη μια φορά να αιχμαλωτίσουν τους Σουλιώτες που όδευαν προς την Πάργα, και παρά τις συνομολογήσεις που είχαν κάνει μαζί τους, αφού ξεκουράστηκαν για ένα τριήμερο, επιτέθηκαν ξαφνικά στο Ζάλογγο όπου ζούσαν όσοι Σουλιώτες είχαν συνθηκολογήσει νωρίτερα με τον Αλή Πασά. Υπάρχουν ερευνητές που ιστορούν ότι οι γυναίκες ρίχτηκαν στο γκρεμό από τους Τούρκους και δεν αυτοκτόνησαν (« ...τις γυναίκες τις γκρέμισαν από τα ύψη των βουνών στις αβύσσους του Αχέροντα, τα παιδιά πουλήθηκαν στα παζάρια….»). Το συμβάν βέβαια δεν αμφισβητείται από κανένα και η είδηση ταξίδεψε αρκετά γρήγορα στην υπόλοιπη Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη προκαλώντας το θαυμασμό αλλά και οπλίζοντας με θάρρος τους υπολοίπους Έλληνες. Όσον αφορά στο τραγούδι «Έχε γεια καημένε κόσμε» που αναφέρεται στο τραγικό συμβάν γράφτηκε το 1908.

Αστρολογικά: Η ακριβής ημερομηνία της ηρωικής θυσίας των Σουλιωτισσών εκείνον τον Δεκέμβριο δεν είναι απόλυτα επιβεβαιωμένη ιστορικά (δίνεται τόσο η 16η, όσο και η 22α Δεκεμβρίου με το παλιό ημερολόγιο), γι ’αυτό είναι πιο ασφαλές να αναζητήσουμε τα αίτια της στις φάσεις της Σελήνης και δη τις εκλείψεις που προηγήθηκαν.

Και πράγματι την πρώτη εικόνα ενός ακραίου διαβήματος την παίρνουμε από την Σεληνιακή έκλειψη της 1ης Σεπτεμβρίου του 1803, όπου ο Πλούτωνας στον 1ο οίκο ήταν ακριβώς επάνω στην αντίθεση των Φώτων (σε σύνοδο με την Σελήνη), ενώ ταυτόχρονα ο Άρης, ο Ουρανός και ο Δίας έκαναν μια όσο να ’ναι ...δυσεύρετη σύνοδο στον Ζυγό και τον 8ο οίκο.

Όμως για να ενεργοποιηθεί μια έκλειψη απαιτείται συχνά η συνδρομή μιας Νέας Σελήνης που θα ενεργοποιήσει τις τάσεις της «μητρικής» έκλειψης.

Και ήρθαν οι πολύ χαρακτηριστικές ενδείξεις στην Νέα Σελήνη της 14ης Δεκεμβρίου (2 Δεκεμβρίου με το παλαιό ημερολόγιο), όπου περιγράφεται ένα πολεμικό συμβάν με ακραίες, σπάνιες ή παράδοξες πτυχές (τα Φώτα σε σύνοδο με τον Άρη στον 1ο οίκο, σε «κρυφό» τετράγωνο με τον αστρικό Ουρανό πάνω στο Μεσουράνημα). Επιπλέον, ο Ωροσκόπος αλλά και το αστρικό Μεσουράνημα της Νέας Σελήνης (για τις γεωγραφικές συντεταγμένες του Σουλίου) ήταν σε άμεση σχέση με τον Πλούτωνα στους Ιχθύες (τετράγωνο και αντίθεση, αντίστοιχα) δίνοντας μια αντιπροσωπευτική εικόνα για μια έσχατη πράξη θυσίας. Σημειωτέον πως ο συγκεκριμένος Ωροσκόπος ήταν και σε τετράγωνο με την μοίρα (7η Παρθένου) της Σεληνιακής έκλειψης του Σεπτεμβρίου.

16 Δεκεμβρίου 1997 - Επιληπτικό σοκ στους τηλεθεατές των Πόκεμον

Το «Dennō Senshi Porygon" (でん の うせんし ポリゴン ) ήταν το 38ο επεισόδιο της πρώτης σεζόν των κινουμένων σχεδίων (anime) Pokémon. Προβλήθηκε στην Ιαπωνία στις 16 Δεκεμβρίου, 1997. Το επεισόδιο έγινε πασίγνωστο εξαιτίας της χρήσης οπτικών εφέ που προκάλεσαν επιληπτικές κρίσεις σε ένα σημαντικό αριθμό Ιαπώνων θεατών, ένα περιστατικό που αναφέρεται ως το «Shock Pokémon» (Pokémon Shokku) από τον Ιαπωνικό τύπο. Είκοσι λεπτά μετά την έναρξη του επεισοδίου, υπάρχει μια σκηνή στην οποία ο Pikachu σταματά πυραύλους με εμβόλια με το Thunderbolt, με αποτέλεσμα μια τεράστια έκρηξη που αναβόσβηνε συνεχώς με κόκκινα και μπλε φώτα. Αν και υπήρχαν παρόμοια μέρη στο επεισόδιο με κόκκινες και μπλε λάμψεις, μια τεχνική που ονομάζεται «anime Paka Paka» έκανε τη σκηνή εξαιρετικά έντονη, γιατί αυτές οι λάμψεις αναβόσβηναν με ρυθμό 12 Hz για περίπου τέσσερα δευτερόλεπτα στα ¾ της οθόνης και στη συνέχεια για άλλα δύο δευτερόλεπτα σε όλη την οθόνη. Σε αυτό το σημείο, οι θεατές άρχισαν να διαμαρτύρονται για θολή όραση, πονοκεφάλους, ζάλη και ναυτία. Μερικοί υπέφεραν από κρίσεις, τύφλωση, σπασμούς και απώλεια συνείδησης. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία της Ιαπωνίας ανέφερε ότι συνολικά 685 θεατές - 310 αγόρια και 375 κορίτσια - μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία με ασθενοφόρα. Παρά το γεγονός ότι πολλά θύματα συνήλθαν κατά τη διάρκεια που βρίσκονταν στα ασθενοφόρα, πάνω από 150 εισήχθησαν σε νοσοκομεία Δύο άτομα παρέμειναν στο νοσοκομείο για περισσότερο από δύο εβδομάδες. Μερικοί άλλοι είχαν επιληπτικές κρίσεις, όταν αποσπάσματα της συγκεκριμένης σκηνής του επεισοδίου αναμεταδόθηκαν από τα δελτία ειδήσεων. Ένα μικρό ποσοστό από τα 685 παιδιά διαγνώστηκαν με επιληψία λόγω φωτοευαισθησίας. Αργότερα, μελέτες έδειξαν ότι το 5-10% των θεατών είχαν ήπια συμπτώματα που δεν χρειάζονται νοσοκομειακή περίθαλψη ενώ 12.000 παιδιά που στάλθηκαν με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο παρουσίασαν ήπια συμπτώματα της ασθένειας. Ωστόσο, τα συμπτώματά τους περισσότερο έμοιαζαν με μαζική υστερία από μια μεγάλη κρίση επιληψίας. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα φώτα που αναβοσβήνουν προκάλεσε φωτοευαίσθητες επιληπτικές κρίσεις με τα οποίο οπτικά ερεθίσματα, όπως τα φώτα που αναβοσβήνουν μπορούν να προκαλέσουν αλλαγές του επιπέδου συνείδησης. Ο αριθμός των ατόμων που επηρεάστηκαν από αυτό το επεισόδιο Pokémon ήταν άνευ προηγουμένου και συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο Guinness World Records με την «τιμή» να κατέχει το ρεκόρ για «τις περισσότερες φωτοευαίσθητες επιληπτικές κρίσεις που προκλήθηκαν από την τηλεόραση».

Αστρολογικά: Με βάση τις πλανητικές ιδιότητες, ο Ουρανός και ο Ποσειδώνας είναι θεωρητικά οι υπαίτιοι αυτού του σπάνιου περιστατικού και τα στοιχεία δείχνουν να δικαιώνουν αυτήν την θεωρία, παρότι από την άλλη πλευρά δεν είχαν καμία άμεση εμπλοκή ούτε με τον Ερμή, ούτε με την Σελήνη, τα δύο ουράνια σώματα δηλαδή που συνδέονται ευθέως με τέτοιου είδους ανωμαλίες.

Την κρίσιμη στιγμή του βομβαρδισμού με τα ειδικά οπτικά εφέ (18:50 ώρα Ιαπωνίας), ο Κρόνος ήταν σε ακριβέστατη σύνοδο με το Μεσουράνημα στον Κριό και ταυτόχρονα σε ανάλογα ακριβές τετράγωνο με τον αστρικό Ουρανό στον Αιγόκερω. Οι δύο αργοί πλανήτες ήταν λοιπόν οι «κακοί» της υπόθεσης, γι αυτό ίσως και το γεγονός πήρε μια συλλογική και όχι ατομική διάσταση.

Για το overdose των εφέ, «υπεύθυνος» φαίνεται πως ήταν ο Δίας στον Υδροχόο, αφού ως αστρικός ήταν σε αντίθεση με τον Ωροσκόπο στον Καρκίνο. Επιπλέον, σημαντικό μερίδιο στο συμβάν διεκδικεί και η σύνοδος Άρη-Ποσειδώνα στο τέλος του Αιγόκερω, απέναντι και αυτή από τον Ωροσκόπο και σε στενή σύνοδο με τον αστρικό Δία.

Πάντως οι πιο ...επιμελείς αναζητητές των αστρολογικών αιτίων του συμβάντος μπορούν να βρουν ακόμη περισσότερα στοιχεία, τόσο στον χάρτη της Νέας Σελήνης που προηγήθηκε, όσο και σε εκείνον της Σεληνιακής έκλειψης της 17ης Σεπτεμβρίου (ο Ήλιος στην Παρθένο και η Σελήνη στους Ιχθύες), η οποία ενεργοποιήθηκε από την τετραγωνική (90 μοίρες) διέλευση του Ήλιου από την μοίρα της έκλειψης.

Σε αυτήν υπάρχει άμεση εμπλοκή τόσο του Ερμή, όσο και της Δήμητρας, όμως τα στοιχεία είναι πολλά και για να μην μπερδευτείτε το μόνο που μπορώ να σημειώσω συνοπτικά είναι πρώτον η επίσης δραστική συμμετοχή του Πλούτωνα και δεύτερον η ανάδειξη μέσω της έκλειψης ενός θέματος που άπτεται της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στην τεχνολογία (Παρθένος) και τις ψυχικές παραμέτρους (Ιχθύες).

16 Δεκεμβρίου 1866 - Γεννήθηκε ο Βασίλι Καντίνσκι

Ο πρωτοπόρος εξπρεσιονιστής γεννήθηκε στην Μόσχα, στις 5:58 το πρωί.

Μεγαλώνοντας σε ένα άνετο οικογενειακό περιβάλλον, μέχρι τα τριάντα του χρόνια ολοκλήρωσε τις σπουδές του στα νομικά, τα οικονομικά και την εθνολογία, όμως, με την επιστροφή του Κρόνου στη γενέθλια θέση του αποφάσισε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική.

Το αστρολογικό «όπλο» του τετραγώνου Ουρανού-Ποσειδώνα, που στο ωροσκόπιο του ενεργοποιήθηκε από την Σελήνη και τον αστρικό Δία, δεν άργησε να αποδώσει τους καρπούς του.

Οι δύο αργοί πλανήτες είναι ευθέως αναμεμειγμένοι σε κάθε πρωτοποριακό καλλιτεχνικό κίνημα και η Σελήνη στον Κριό πετάει τη ...σκούφια της για νέες προτάσεις στα πλαίσια πάντα της ελευθερίας της έκφρασης.

Μάλιστα, στην αστρική εκδοχή του τετραγώνου εμπλέκεται άμεσα και η τροπική Αφροδίτη, ενδυναμώνοντας ακόμη περισσότερο την επιρροή του.

Είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που ο Καντίνσκι μπήκε στο μονοπάτι της «ανεικονικής» ζωγραφικής, αυτής που αργότερα ομαδοποιήθηκε κάτω από τον γενικό όρο «μοντέρνα τέχνη».

Μία ημέρα που επέστρεψε στο σπίτι του στάθηκε έκθαμβος απέναντι σε ένα πίνακα, που δεν μπορούσε να καταλάβει τι απεικόνιζε αλλά του δημιούργησε ένα συναίσθημα αισθητικής αγαλλίασης. Τελικά, επρόκειτο για ένα δικό του πίνακα, που είχε γυρίσει ανάποδα...

Η πολυχρωμία στους πίνακες του ήταν το αποτέλεσμα της παρουσίας στον Τοξότη του Ήλιου, του Ερμή και της Αφροδίτης.

Παράλληλα, ο Κρόνος στον 12ο οίκο και τον Σκορπιό, τον έστρεψε στο μυστικισμό και τη μεταφυσική και βέβαια ως ...γνήσιος Τοξότης δεν παρέλειψε να φιλοσοφήσει για τις πνευματικές αξίες στην Τέχνη.

Παρ’ ότι μια σύνοδος Σελήνης-Ποσειδώνα στον 4ο οίκο -αυτό προκύπτει με άνισους οίκους- είναι άμεσα ενδεικτική μιας καλλιτεχνικής καριέρας, για το ωροσκόπιο του Καντίνσκι επέλεξα το σύστημα των Ίσων Οίκων, κυρίως λόγω της αντίθεσης του Δία με την αστρική ακμή του 10ου οίκου στην 3η μοίρα του Λέοντα.

Ο Δίας έχει έτσι κι αλλιώς ένα τετράγωνο με τον αστρικό Ωροσκόπο αλλά η σύνοδος του με την αστρική ακμή του 4ου οίκου στον Υδροχόο είναι άμεσα ενδεικτική της αριστοκρατικής του καταγωγής και των ευκολιών που είχε σε μια μάλλον δύσκολη εποχή. Επίσης το ανοικτό τετράγωνο του Δία και της συγκεκριμένης ακμής με την Δήμητρα παραπέμπει ευθέως στην αναγνώριση που κέρδισε αναλαμβάνοντας μάλιστα ηγετικό ρόλο σε καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως ο «Γαλάζιος Καβαλάρης» και το Μπαουχάουζ.

Στην προσωπική του ζωή ο Καντίνσκι ακολούθησε το ...φιλελεύθερο δρόμο της Σελήνης και της Αφροδίτης του. Ο πρώτος του γάμος με μια ξαδέλφη του τελείωσε το 1910, αφού στο μεταξύ διατηρούσε δεσμό με τη γερμανίδα ζωγράφο Γκαμπριέλα Μύντερ.

Τελικά με τη συμπαράσταση του Δία ο δεύτερος γάμος του το 1917 με την Νίνα Αντρέφσκι -κόρη στρατηγού και κατά πολύ νεώτερη του- κράτησε μέχρι το θάνατο του στις 13/12/44 στο Παρίσι.

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved