Έρμιππος: Περί αστρολογίας Β' Μέρος

Το δεύτερο μέρος του κειμένου που αναφέρεται στους απλανείς αστέρες της εποχής

"Έρμιππος ή περί αστρολογίας" εικάζεται ότι είναι χειρόγραφο αγνώστου συγγραφέως, που σώζεται στη βιβλιοθήκη του Βατικανού. Το συγκεκριμένο απόσπασμα αναφέρεται στους απλανείς αστέρες, τους Ωροσκόπους και τους αστερισμούς.

Επεξήγηση όρων για τον μελετητή

Δυτικός: Για να κατανοηθεί ο όρος "πλανήτης ανατολικά ή δυτικά του Ήλιου" παραθέτουμε το εξής παράδειγμα: Ένας πλανήτης βρίσκεται ανατολικά του Ήλιου από τη στιγμή που σχηματίζει σύνοδο μαζί του, έως ότου έρθει σε αντίθεση με αυτόν. Αφού η αντίθεση ολοκληρωθεί και ενώ προχωρά ξανά για σύνοδο με τον Ήλιο, λέμε ότι ο πλανήτης βρίσκεται δυτικά του Ήλιου. Το ότι ένας πλανήτης βρίσκεται ανατολικά ή δυτικά του Ήλιου σημαίνει, λοιπόν, απλώς ότι ανατέλλει ή δύει πριν από τον Ήλιο. Με άλλα λόγια , μπορεί να γίνει ορατός πριν από την ανατολή του Ήλιου ή μετά τη δύση του, αντίστοιχα.



Εώος: Ονομάζεται ο πλανήτης που βρίσκεται τοποθετημένος κοντά στην Ανατολή (ωροσκόπος).



Επιθεωρώ: Ένας βαρύτερος (αργός) πλανήτης επιθεωρεί έναν ελαφρύτερο (γρήγορο), που έρχεται να σχηματίσει όψη μαζί του.



Αίρεση: Η λέξη αναφέρεται στις δύο ομάδες, στις οποίες κατανέμονται οι επτά πλανήτες: την πρωινή και την νυχτερινή ομάδα. Ο όρος αίρεσις αναφερόταν στην κατάσταση ένταξης ενός πλανήτη εντός ή εκτός της δικής του ομάδας. Ένας πλανήτης εντός ομάδας εκφράζει τις ιδιότητές του με πληρέστερο και αποτελεσματικότερο τρόπο από ό,τι αν ήταν εκτός ομάδας.



Ύπαυγος: Αναφέρεται σε έναν πλανήτη, ο οποίος, επειδή βρίσκεται πολύ κοντά στον Ήλιο, καθίσταται αόρατος, λόγω της μεγάλης φωτεινότητας που εκπέμπεται από τις ηλιακές ακτίνες. Οι Έλληνες όριζαν συνήθως την απόσταση ενός ύπαυγου πλανήτη στις 15 μοίρες εκατέρωθεν του Ήλιου. Ο όρος αντιστοιχεί στις σημερινές εκφράσεις "καμμένος πλανήτης" και "πλανήτης κάτω από τις ακτίνες του Ηλίου". Μαζί με την πολιορκία, το φαινόμενο του ύπαυγου πλανήτη θεωρείται από τις δυσμενέστερες επιρροές που ενδέχεται να συναντήσουμε σε έναν ωριαίο χάρτη.



Ωρονόμος: Ο Ωροσκόπος

Astrologus Anonymus Anni 379 Astrol., Fragmenta apotelesmatica. {4352.001}



5,1.

Καὶ πάλιν ἐάν τις γεννηθῇ ἀνατέλλοντος τοῦ ἐπὶ τῆς καρδίας τοῦ

Λέοντος, ὅς ἐστιν ἐν αὐτῷ τῷ ζῳδιακῷ κύκλῳ ἐπὶ τῆς κʹ μοίρας τοῦ

Λέοντος ἢ τοῦ Ἀρκτούρου ἢ τοῦ Ἀρκτοφύλακος ὡροσκοποῦντος, ὃς

παρανατέλλει τῇ λʹ μοίρᾳ τῆς Παρθένου, ἢ παρανατέλλοντος τοῦ

λαμπροῦ τοῦ Ἀετοῦ, ὃς παρανατέλλει τῇ ζʹ μοίρᾳ τοῦ Αἰγόκερω, ἢ

(200.) πάλιν ἐὰν τεχθῇ τις ὡροσκοποῦντος τοῦ Ἀντάρεως, ὅς ἐστιν ἐν

αὐτῷ τῷ ζῳδιακῷ ἐπὶ τῆς ιεʹ μοίρας τοῦ Σκορπίου, ἕκαστος αὐτῶν

κράσεως ὢν τῆς τοῦ Διὸς καὶ τοῦ Ἄρεως, καὶ ὡρονομῶν ἤτοι ἀνατέλ-

λων ἐπὶ τῆς ἀποκυητικῆς ὥρας ἢ καὶ μεσουρανῶν ποιεῖ τοὺς οὕτως

ἔχοντας ἐνδόξους, στρατηγικούς, χώρας καὶ πόλεις καὶ ἔθνη ὑποτάσ- (5)

σοντας καὶ διοικοῦντας καὶ φοβεροὺς ἀνθρώπους καὶ ἡγεμόνας, στρα-

τηλάτας, διοικητικούς, κεκινημένους, ἀνυποτάκτους, παρρησιαστι-

κούς, φιλονείκους, ἀνυστικούς, εὐεπιβόλους, ἐπάνδρους, νικητικούς,

ἐχθρῶν βλαπτικούς, πολυκτήμονας, καὶ ἄγαν πλουσίους, μεγαλοψύ-

χους τε καὶ φιλοτίμους, οὐ πάντως δὲ καλῷ τέλει τελευτῶντας· γίνονται (10)

δὲ καὶ φιλόθηροι καὶ περὶ ἵππους καὶ τετράποδα μεγάλως φιλόκαλοι ἢ

πολυκτήμονες.

Ὁμοίως δὲ πάλιν ἐάν τις γεννηθῇ ἀνατέλλοντος τοῦ λαμπροῦ τοῦ ἐν

τῷ ἀριστερῷ ἀκρόποδι τοῦ Ὠρίωνος, ὃς παρανατέλλει τῇ κγʹ μοίρᾳ

τοῦ Ταύρου, ἢ τοῦ μέσου τῶν τριῶν τῆς ζώνης αὐτοῦ, ὃς παρανατέλλει (15)

τῇ λʹ μοίρᾳ τοῦ Ταύρου, ἢ καὶ τοῦ ἐν τῷ δεξιῷ ὤμῳ τοῦ Ἡνιόχου, ὃς

παρανατέλλει τῇ εʹ μοίρᾳ τῶν Διδύμων, ἢ καὶ τοῦ κατὰ τὸ γόνυ τοῦ

Τοξότου, ὅς ἐστιν ἐν αὐτῷ τῷ ζῳδιακῷ ἐπὶ τῆς ιθʹ μοίρας τοῦ αὐτοῦ

Τοξότου, ἢ καὶ τοῦ ἐν τῷ Γοργονείῳ τοῦ αὐτοῦ Περσέως λαμπροῦ, ὃς

παρανατέλλει τῇ βʹ μοίρᾳ τοῦ Ταύρου, κράσεως ὄντες τῆς τοῦ Διὸς (20)

καὶ τοῦ Κρόνου καὶ ὡροσκοποῦντες, ὡς προείπομεν, ἐπὶ γενέσεως

ποιοῦσι τοὺς οὕτως ἔχοντας πολυκτήμονας καὶ πλουσίους ἄγαν, εἰς

διαφόρους χώρας καὶ πόλεις κτωμένους καὶ φιλογεώργους καὶ φιλοι-

κοδόμους· εἰ δὲ καὶ Σελήνη ἐπιθεωρήσῃ ἕνα ὧν προείπομεν ἀστέρων

λαμπρῶν ὡροσκοποῦντα ἢ μεσουρανοῦντα ἐν ἡμέρᾳ, τοῖς τρόποις (25)

ἀγαθοὺς καὶ τιμητικοὺς τῶν πρεσβυτέρων καθεστῶτας, καλογνώμο-

νας, μεταδοτικούς, ἀνεξικάκους, ἐχέφρονας, φιλοικείους. ἰδίως δὲ

πάλιν ὁ μὲν ἐπὶ τοῦ γόνατος τοῦ Τοξότου καὶ ὁ ἐπὶ τοῦ δεξιοῦ ὤμου

τοῦ Ἡνιόχου ἀνατέλλοντες ἤτοι ὡροσκοποῦντες ἢ μεσουρανοῦντες

κατὰ κάθετον, τετραπόδων ἢ καὶ ἡνιόχων ἐργάτας ἢ καὶ αὐτοὺς περὶ (30)

ἱππηλασίας ἢ καὶ ἡνιοχικὴν ἔχοντας.

Ἐὰν δέ τις τεχθῇ ἀνατέλλοντος τοῦ Κυνός, ὃς παρανατέλλει τῇ

κʹ μοίρᾳ τῶν Διδύμων, ἢ ὡροσκοποῦντος τοῦ ἐπὶ τῆς κεφαλῆς τοῦ

ἑπομένου Διδύμου, ὅς ἐστιν ἐν τῷ ζῳδιακῷ ἐπὶ τῆς κθʹ μοίρας αὐτῶν

(201.) τῶν Διδύμων, κράσεως ὄντες τῆς τοῦ Ἄρεως, καὶ ἀνατέλλοντες ἤτοι

ὡροσκοποῦντες ἐπὶ γενέσεως καὶ μάλιστα νυκτερινῆς ποιοῦσι τοὺς

οὕτω γεννωμένους ἀρχικούς, δεινούς, δράστας, παραβόλους, ἀνυπο-

τάκτους, θυμικούς, αὐθάδεις, τυραννικούς, πολέμων προϊσταμένους,

ἐνδόξους. <ἐπὶ> ἡμερινῆς δὲ γενέσεως ὡροσκοποῦντες ποιοῦσιν (5)

ὑβριστάς, ὠμούς, ἀνελεήμονας, προπετεῖς, ἅρπαγας, τεταραγμένους,

μεθύσους· ἐὰν δὲ μεσουρανῶσιν, <λογίους μὲν πάνυ καὶ φιλελεήμο-

νας>, οὐ καλῷ <δὲ> τέλει πάντως ἀπολλυμένους.

Ὁμοίως δὲ πάλιν ἐάν τις γεννηθῇ ἀνατέλλοντος τοῦ ἐπὶ τῆς βορείας

χηλῆς τοῦ Σκορπίου, ὅς ἐστιν ἐν αὐτῷ τῷ ζῳδιακῷ κύκλῳ ἐπὶ τῆς (10)

κεʹ μοίρας τοῦ Ζυγοῦ, ἢ τοῦ ἐπὶ τῆς κεφαλῆς τοῦ ἡγουμένου τῶν

Διδύμων, ἀμφότεροι κράσεως ὄντες τῆς τοῦ Διὸς καὶ τοῦ Ἑρμοῦ

καὶ ὡροσκοποῦντες ποιοῦσι τοὺς οὕτω γεννωμένους φιλολόγους,

πολυΐστορας, δημηγορικούς, ποιητικούς, φιλομούσους, φιλοκάλους

<φιλόχλους>, εὐεπιβόλους, εὐφυεῖς, πολυπράκτας, ἀξιωματικούς, (15)

εὐσεβεῖς, φιλοθέους, εὐχρηματίστους, πολυγνώστους ἢ καὶ ἀπὸ δωρο-

ληψίας μεγάλως εὐτυχοῦντας χρυσοῦ τε καὶ ἀργύρου καὶ τῶν τοιού-

των, καὶ πρὸς τὰς συμφορὰς ἐλευθεριωτέρους καὶ μάλιστα ἐπὶ τῆς

ἡμερινῆς γενέσεως· ἐπὶ γὰρ νυκτερινῆς γενέσεως ὡρονομοῦντες,

ποιοῦσι προσποιήσει σοφούς, ἀλαζονικούς, ἐπιτηδευματικούς, ὑπο- (20)

κρινομένους, πολυΐστορας δὲ καὶ μνημονευτικοὺς καὶ διδασκαλικοὺς

καὶ καθαρίους ἐν ταῖς ἐπιθυμίαις.

Ἐὰν δὲ ὡροσκοπῇ ἐπὶ γενέσεως ὁ ἐν τῷ ἡγουμένῳ ὤμῳ τοῦ Ὡρίω-

νος, ὃς παρανατέλλει τῇ κζʹ μοίρᾳ τοῦ Ταύρου, ἢ ὁ Προκύων, ὃς παρα-

νατέλλει τῇ κζʹ μοίρᾳ τοῦ Καρκίνου, ἢ ὁ ἐν τῷ δεξιῷ ὤμῳ τοῦ Ὡρίωνος, (25)

ὃς παρανατέλλει τῇ βʹ μοίρᾳ τῶν Διδύμων, *** ἢ ὁ κοινὸς Ἵππου

καὶ Ἀνδρομέδας, ὃς παρανατέλλει τῇ καʹ μοίρᾳ τῶν Ἰχθύων, κράσεως

ὄντες τῆς τοῦ Ἄρεως καὶ τοῦ Ἑρμοῦ, ποιοῦσι τοὺς οὕτως ἔχοντας

μάλιστα ἐπὶ νυκτερινῶν γενέσεων στρατηγικούς, δεινούς, δράστας,

(202.) πολυτρόπους, σοφιστικούς, πολυπράγμονας, λογίους, <ὀξυφώνους,

ἐξαπατητάς, ἐπιτευκτικούς>, ἀπαραπείστους, ὀξεῖς δὲ καὶ ἀπροσκορεῖς

πρὸς τὰς ἐπιθυμίας, διαφθορεῖς ὄντας παίδων καὶ παρθένων, ἐπιόρ-

κους· ἐπὶ δὲ ἡμερινῶν γενέσεων ὡροσκοποῦντες ποιοῦσι τολμηρούς,

ὠμούς, μεταμελητικούς, ψεύστας, κλέπτας, ἀθέους, ἀφίλους, ἐπιθέ- (5)

τας, θεατροκόπους, ἐφυβριστάς, μιαιφόνους, πλαστογράφους, γόητας,

ἀνδροφόνους, οὐ καλῷ τέλει ἐνίοτε χρωμένους, μάλιστα ὡς προείπο-

μεν, ἐπὶ νυκτερινῆς γενέσεως.

Ὁμοίως δὲ ἐὰν ἐν τῇ ἀποκυητικῇ ὥρᾳ εὑρεθῇ ἀνατέλλων ὁ ἐπὶ τοῦ

δεξιοῦ ποδὸς τοῦ Κενταύρου, ὃς παρανατέλλει τῇ ιαʹ μοίρᾳ τοῦ Ζυγοῦ, (10)

ἢ ὁ ἔσχατος τοῦ Ποταμοῦ, ὃς παρανατέλλει τῇ γʹ μοίρᾳ τοῦ Κριοῦ,

ἀμφότεροι κράσεως ὄντες τῆς τοῦ Διὸς καὶ τῆς Ἀφροδίτης καὶ ἀνα-

τέλλοντες ἐπὶ τῆς γεννητικῆς ὥρας ποιοῦσι τοὺς οὕτω γεννωμένους

καθαρίους, ἀπολαυστικούς, φιλοκάλους, φιλομούσους, φιλοδώρους,

φιλοθέους, φρονίμους, φιληκόους, καλοσυμβούλους, ἐν τῷ σεμνῷ (15)

μεγαλοψύχους, εὐγνώμονας, εὐσχήμονας πρὸς τὰ ἀφροδίσια καὶ ἀπὸ

γυναικείων προσώπων μεγάλως εὐτυχοῦντας, φιλοδόξους, καλούς τε

καὶ ἀγαθούς, ξανθότριχας δὲ μᾶλλον, καὶ εὐειδεῖς καὶ ἁπαλοσώμους,

μάλιστα ἐὰν τὴν Σελήνην ἐπιθεωρήσωσιν.

Πηγή: T.L.G.

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved