Οι οίκοι στην παραδοσιακή αστρολογία

Η εκτεταμένη χρήση τους ξεκινά λίγο πριν τα πρώτα χριστιανικά χρόνια

Οι οίκοι στην παραδοσιακή αστρολογία

Ιστορικά πιστεύεται ότι οι οίκοι χρησιμοποιήθηκαν γύρω στον 3ο-2ο αιώνα π.Χ, κατά την διάρκεια των ελληνιστικών χρόνων.

1ος: Ανατολή ή Ωροσκόπος
2ος: Αναφορά
3ος: Θεά
4ος: Υπόγειον*
5ος: Καλή Τύχη
6ος: Κακή Τύχη
7ος: Δύσις
8ος: Επικαταφορά
9ος: Θεός
10ος: Μεσουράνημα
11ος: Αγαθός Δαίμων
12ος: Κακός Δαίμων

* Μία άλλη ελληνική ονομασία για τον 4ο οίκο είναι ‘’Δαιμόνιον’’ , η οποία συναντάται μόνο στον Μανίλιο.

Η εκτεταμένη χρήση τους ξεκίνα λίγο πριν τα πρώτα χριστιανικά χρόνια, το 22 π.Χ., γεγονός που αναφέρει με βεβαιότητα ο Μανίλιος στο έργο του Astronomica,το οποίο γράφτηκε το 10 μ.Χ.
Διαβάζοντας τα περί οίκων στο εμπνευσμένο αυτό ποίημα, ανακαλύπτουμε και τις αρχαίες ελληνικές ονομασίες των οίκων, τις οποίες ο Μανίλιος παραθέτει με συνέπεια.

Οι ελληνικές αυτές ονομασίες υποδηλώνουν την προγενέστερη χρήση της τεχνικής των οίκων από τους Έλληνες, παρότι δεν έχουν ανευρεθεί μέχρι στιγμής ελληνικά κείμενα με σχετικές αναφορές.

Σταχυολογήσαμε τις αναφορές στην ερμηνεία των οίκων από τα γραπτά τριών αξιόλογων συγγραφέων και σας τις παραθέτουμε παρακάτω.

Ο Μανίλιος στο έργο του κάνει ιδιαίτερη μνεία στους οίκους και παρουσιάζει μία πολύ αρχαία αντίληψη της σημασίας τους. Αξιοσημείωτο είναι ότι αναφερόμενος σε αυτούς, τους αποκαλεί ναούς (temples). Αναλυτική αναφορά στους οίκους βρίσκουμε επίσης και στο Matheseos Libri Vlll του Fermicus Maternus, ο οποίος έζησε προς το τέλος της κλασικής περιόδου και συνεπώς μας παρουσιάζει μία βελτιωμένη εργασία σχετικά με τους οίκους

Από τα γραπτά του 17ου αιώνα επιλέχθηκε η εργασία του William Lilly. Μελετώντας την εργασία του παρατηρούμε ότι ελάχιστα διαφέρει από τις εργασίες των προγενέστερων του και σχεδόν καθόλου από τις μεταγενέστερες.

1ος οίκος

Manillius (σελ. Lviii, 149):

Η ζωή και ο χαρακτήρας του ατόμου, τα πρώτα χρόνια της ζωής, η εκπαίδευση, οι τύχες των παιδιών και η προσευχή των γονέων. Ο τόπος γέννησης κάποιου. Η επιτυχία των επιχειρήσεων. Ο Ναός του Ερμή.

Firmicus (σελ 40): Η ζωή και η ζωτικότητα του ατόμου. Ο βασικός χαρακτήρας και ο ακρογωνιαίος λίθος όλου του γενέθλιου ωροσκοπίου.

Lilly (σελ 50-51): Ζωή, σωματική ευρωστία, σχηματισμός και περιγραφή σώματος.

2ος οίκος

Manilius (σελ. lviii, 151): Άτυχος οίκος. Τον ονομάζει Typhonis Sedes (Κατοικία του Τυφώνα*).

Firmicus (σελ. 40): Επειδή δεν κάνει δυνατή όψη προς τον Ωροσκόπο τον αποκαλεί Πύλη του Άδη**. Εξηγεί ότι οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν το 2ο Αναφορά, επειδή ο οίκος αυτός ‘ανατέλλει’ από τον Κάτω Κόσμο προς τον Ωροσκόπο. Οι προσωπικές ελπίδες και η αύξηση της περιουσίας. Προσδοκίες για πλούτο και κληρονομιές.

*Τυφώνας ή Τυφωέας: Τέρας, γιός του Τάρταρου και της Γης, προσωποποίηση των ηφαιστειογενών εκρήξεων και της λαίλαπας.

**Μια απαραίτητη διευκρίνιση όσον αφορά στην ονομασία "Πύλη του Άδη", η οποία αποδίδεται και στο 2ο και στον 8ο οίκο, είναι η ουσιαστική διαφορά που υπάρχει μεταξύ τους: ο 8ος οίκος θεωρούνταν η πύλη της εισόδου στον Άδη, ενώ ο 2ος η πύλη της εξόδου από τον Κάτω Κόσμο. Εξάλλου, ο Άδης δεν ήταν μόνο ο θεός του Θανάτου, από τον οποίο θα προερχόταν μια νέα ζωή, αλλά ήταν επίσης γνωστός ως ο θεός του πλούτου. Έτσι, άλλωστε, γίνεται ευκολότερα κατανοητή και η άμεση σύνδεση της λέξης πλούτος με τον πλανήτη Πλούτωνα.

Lilly (σελ. 51-52): Η απόκτηση ή μη αγαθών, η κινητή περιουσία.

3ος οίκος

Manilius (σελ. lviii, 155): Η τύχη και η μοίρα των αδελφών. Ο Ναός της Σελήνης. Τον ονομάζει Dea (Θεά).

Firmicus (σελ. 40): Τα αδέλφια και οι φίλοι. οι ταξιδιώτες. Τον θεωρεί ευνοϊκό οίκο, επειδή σχηματίζει όψη εξαγώνου με τον Ωροσκόπο. Όπως και o Μανίλιος, τον αναφέρει με την ονομασία Dea.

Lilly (σελ. 52): Τα κοντινά ταξίδια, τα γράμματα, οι φήμες, οι αγγελιαφόροι. Η χαρά της Σελήνης, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε παρορμητικό ζώδιο.

4ος οίκος

Manilius (σελ. lviii, 157): Αναφέρει ότι οι Έλληνες τον ονόμαζαν Δαιμόνιον (Daemonium). Η ακίνητη περιουσία, οι κρυμμένοι θησαυροί. Ο πατέρας και η γεροντική ηλικία. Υποστηρίζει ότι ο 4ος οίκος ελέγχει τη θεμελίωση όλων των πραγμάτων και συμβολίζει τη βαθύτερη και σκοτεινότερη περιοχή του Κάτω Κόσμου.

Firmicus (σελ. 40): Παρορμητικός οίκος. Τον ονομάζει lmum Coelum (Υπόγειον). Οι γονείς, η οικογενειακή περιουσία. Ό,τι έχει σχέση με κρυμμένο θησαυρό.

Lilly (σελ. 52-53): Οι γονείς, η γη, τα ακίνητα, οι κληρονομιές, οι κρυμμένοι θησαυροί. Το τέλος των πραγμάτων, οι πολιορκημένες ή μη πόλεις. Οι αγροί, τα λιβάδια, η ποιότητα του εδάφους. Ο δήμαρχος της πόλης.

5ος οίκος

Manilius (σελ. lviii, 153): Η υγεία των παιδιών. Ονηγυτρ5εσζα<ι αλλαγές στην υγεία.

Firmicus (σελ. 40-41): Ο αριθμός των παιδιών και το φύλο τους. Τον ονομάζει Βona Fortuna, από την ελληνική ονομασία Αγαθή Τύχη. Ευνοϊκός οίκος, επειδή σχηματίζει όψη τριγώνου με τον Ωροσκόπο και σε αυτόν έχει χαρά η Αφροδίτη.

Lilly (σελ. 53): οι πρέσβεις, οι έγκυοι, τα επίσημα γεύματα, οι ταβέρνες, τα παιδιά, τα θεατρικά έργα, η υγεία του παιδιού του ερωτώντος. Οι χαρές και οι διασκεδάσεις.

6ος οίκος

Manilius (σελ. lviii, 151): Τον ονομάζει Porta Laboris (Ναός του Μόχθου) και τον θεωρεί εχθρικό για έναρξη δραστηριοτήτων. Είναι ο οίκος του μόχθου και των κακών οιωνών. Ο Ναός του Άρη.

Firmicus (σελ. 41): Η υγεία και η ασθένεια. Άτυχος, επειδή θεωρείται ο οίκος του Άρη. Αναφέρει επίσης ότι η δυσμενής επίδραση αυτού του οίκου απομακρύνεται αν υπάρχει πλανήτης τοποθετημένος εκεί, που σχηματίζει τρίγωνο με πλανήτη του 10ου οίκου.

Lilly (σελ. 53-54): Οι εργάτες, οι υπηρέτες, τα μικρά ζώα, οι ασθένειες είδος τους- καθώς επίσης, αν είναι θεραπεύσιμες ή όχι. Τα αδέλφια του πατέρα. Η χαρά του Άρη.

7ος οίκος

Manilius (σελ. lix, 157): Ο γάμος, o θάνατος, η λατρεία των θεών, ο ελεύθερος χρόνος, οι κοινωνικές εκδηλώσεις. Συμβολίζει το τέλος και τα τελευταία χρόνια της ζωής. Επειδή οι δραστηριότητες την εποχή εκείνη σταματούσαν με τη δύση του Ήλιου, ο Μανίλιος συσχέτιζε την κούραση και την απώλεια της ζωτικότητας, που επέρχονται φυσιολογικά με το τέλος της ημέρας, με την κίνηση του Ήλιου προς τη Δύση (7ος). Θεωρούσε ότι ο Ήλιος "πεθαίνει” σ' αυτόν τον οίκο για να "ξαναγεννηθεί" την επομένη το πρωί στον 10 οίκο. Τον ονομάζει Ditis lanua (Πύλη του σκοτεινού Άδη).

Firmicus (σελ. 41): Στο παρακάτω σχήμα φαίνονται οι ιδιότητες και οι ονομασίες των οίκων σύμφωνα με τον Firmicus. Ο μικρός εσωτερικός κύκλος δείχνει τη χαρά των πλανητών στους οίκους.

Lilly (σελ. 54): Ο γάμος, οι συνεταίροι, οι εχθροί, οι κλέφτες, οι αντίπαλοι. Ο γιατρός, ο αστρολόγος. Σε εμπόλεμη κατάσταση, η αντίπαλη χώρα και ποιος κερδίζει ή χάνει. Σε περίπτωση δίκης σημειοδοτεί τον κατηγορούμενο.

OIKOI PARADOSIAKH ASTROLOGIA

8ος οίκος

Manilius (σελ. lix, 151): Άτυχος οίκος. Τον ονομάζει Typhonis Sedes (Κατοικία του Τυφώνα).

Firmicus (σελ. 41): Ο τρόπος του θανάτου. Τον θεωρεί άτυχο οίκο διότι δεν κάνει όψη με τον Ωροσκόπο. Αναφέρεται στην ελληνική ονομασία Επικαταφορά του 8ου οίκου, η οποία σημαίνει "πέφτοντας στον Κάτω Κόσμο". Κανένας πλανήτης δεν έχει χαρά στον 8ο, εκτός από τη Σελήνη και αυτό συμβαίνει μόνο σε νυκτερινά ωροσκόπια.

Lilly (σελ. 54-55): Οι κληρονομιές και οι διαθήκες. Το είδος του θανάτου, οι φοβίες. Η προίκα της συζύγου. Σε περιπτώσεις αντιδικίας ο 8ος οίκος αντιπροσωπεύει τους υποστηρικτές των αντιπάλων.

9ος οίκος

Manilius (σελ. lix, 155): Τον ονομάζει Deus (Θεός). Οι νόμοι του Θεού. Ο Ναός του Θεού Ήλιου.

Firmicus (σελ. 41): Η θρησκεία, τα μακρινά ταξίδια. Η κοινωνική θέση του ατόμου. Ευμενής οίκος, επειδή σχηματίζει όψη τριγώνου με τον Ωροσκόπο. Ο οίκος του Θεού Ήλιου.

Lilly (σελ. 55): οι ξένες χώρες, τα μακρινά ταξίδια, η θρησκεία, οι κληρικοί, τα όνειρα και τα οράματα. Η ανώτερη εκπαίδευση. Τα αδέλφια του συζύγου ή της συζύγου. Η χαρά του Ηλιου.

10ος οίκος

Manilius (σελ. Ιx, 155): Τον ονομάζει Fortuna (Τύχη) και τον αποκαλεί Ναό της Δόξας και της Μεγαλοπρέπειας. Οι τιμές, η εξουσία, οι δικαστές και η δικαστική εξουσία. Η καριέρα, οι αυτοκρατορίες και τα βασίλεια. Ο Μανίλιος υποστηρίζει ότι η Αφροδίτη ταιριάζει περισσότερο στο 10 οίκο, επειδή ο πλανήτης, τοποθετημένος εκεί, μπορεί να χρησιμοποιήσει καλύτερα τις ιδιότητές του.

Firmicus (σελ. 41): Παρορμητικός οίκος με σημαντική επίδραση. Η ζωτικότητα και οι αδυναμίες του πνεύματος, η καριέρα, οι αναπηρίες. Εξηγεί ότι οι Έλληνες τον ονόμαζαν Μεσουράνημα διότι είναι τοποθετημένος στο κέντρο του Ουρανού. Τον αναφέρει με την ονομασία Medium Coelum (Μεσουράνημα).

Lilly (σελ. 55): Η δόξα και οι τιμές, οι δικαστές, οι βασιλείς, η εξουσία, το επάγγελμα, οι μητέρες.

11ος οίκος

Manilius (σελ. Ιχ, 153): Οι φιλοδοξίες, οι ελπίδες, οι στόχοι, οι θρίαμβοι. Τον ονομάζει Fortuna Felix (Καλή Τύχη). Ο Ναός του Δία.

Firmicus (σελ. 42): Τον ονομάζει Βοnus Daemon (Αγαθός Δαίμων). Ευνοϊκός οίκος λόγω του εξαγώνου του

προς τον Ωροσκόπο. Ο οίκος του Δία.

Lilly (σελ. 56): οι φιλίες, φίλοι και η ειλικρίνειά τους. Οι ελπίδες, η εμπιστοσύνη, ο έπαινος ή η απελπισία. Τα οικονομικά της μητέρας. Η χαρά του Δία.

12ος οίκος

Manilius (σελ. ιχ, 151): Τον αποκαλεί Porta Laboris (Οίκος του Μόχθου) και Malus Daemon (Κακός Δαίμων). Προοιωνίζεται αποτυχία σε μελλοντικές δραστηριότητες. Οι μόχθοι, τα βάσανα, η αθλιότητα και η δυστυχία. Ο Ναός του Κρόνου.

Firmicus (σελ. 42): Τον αποκαλεί Malus Daemon (Κακός Δαίμων). οι κρυφοί εχθροί, τα ελαττώματα και οι ασθένειες. Τον θεωρεί άτυχο οίκο, επειδή δεν σχηματίζει όψη με τον Ωροσκόπο. Ο οίκος του Κρόνου.

Lilly (σελ. 56): οι κρυφοί εχθροί, η μαγεία, τα μεγάλα ζώα, οι φυλακές, η αυτοκαταστροφή, οι λύπες. Η χαρά του Κρόνου.

Απόσπασμα από το βιβλίο

ΩΡΙΑΙΑ ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΤΑ ΧΑΜΕΝΑ ΚΛΕΙΔΙΑ

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved