Το ωροσκόπιο ως δείκτης ελευθερίας και αυτοπραγμάτωσης

Μία από τις πιο χρήσιμες για την ψυχολογική εξέλιξη του ανθρώπου χρήσεις του γενέθλιου χάρτη έχει να κάνει με την
Παπασταύρου Λίντα

από το Β. Παπαδολιά









Μία από τις πιο χρήσιμες για την ψυχολογική εξέλιξη του ανθρώπου χρήσεις του γενέθλιου χάρτη έχει να κάνει με την εξέταση του ως διαδρομής ανάπτυξης και ολοκλήρωσης του ως προσωπικότητας και ψυχισμού. Αυτού του είδους η ανάπτυξη και ολοκλήρωση είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, μία πολύ σημαντική συνιστώσα του όμως είναι αυτό που ονομάζουμε προσωπική ελευθερία. Ελευθερία έκφρασης, δημιουργίας αφενός, αλλά και ελευθερία επιλογών ή ακόμα σε πιο προχωρημένο στάδιο ελευθερία να είμαι αυτός που είμαι.

Ο τρόπος που μπορεί κανείς να δει σε ένα χάρτη αυτή την αυτοέκφραση υπήρξε ζητούμενο για πολλούς αστρολόγους που ασχολήθηκαν με την ψυχολογική αστρολογία. Ίσως ο πρώτος από όλους ο Dane Rudhyar έκανε μία πρώτη διάκριση του ωροσκοπίου σε γενέθλιο και προοδευτικό, ορίζοντας ότι το γενέθλιο ωροσκόπιο καθορίζει κάποιους περιοριστικούς παράγοντες στη ζωή μας, που λειτουργούν λίγο πολύ ως το ψυχολογικό τραύμα της γέννησης, ενώ ο προοδευτικός χάρτης δείχνει τις δυνατότητες που έχουμε για προσωπική εξέλιξη και τις οποίες είναι στο χέρι μας εάν και κατά πόσον θα υλοποιήσουμε.

Μία δεύτερη προσέγγιση ωστόσο βασισμένη στις εργασίες της Hammaker, μαθήτριας του Jung αποδίδει την ελευθερία σε συγκεκριμένα στοιχεία του χάρτη, τα οποία αναδεικνύονται σταδιακά μέσα στη διάρκεια της ζωής μας και τα οποία διαφοροποιούνται κατά τη διάρκεια της ζωής μας.
Στην παιδική μας ηλικία για παράδειγμα η ελευθερία δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο παρά αυτό που υποδηλώνει η θέση του Ήλιου. Ο Ήλιος έχει να κάνει με την παιδική δημιουργικότητα που επιθυμεί να εκφράζεται ελεύθερα, γενναιόδωρα αλλά και σε κάποιο βαθμό εγωιστικά. Μέσα από τη θέση του Ήλιου λοιπόν (από το ζώδιο μας στην ουσία) αυτό που καταλαβαίνουμε είναι αυτό που θα θέλαμε να κάνουμε σαν παιδιά, επιθυμία που για τους περισσότερους από μας είναι το κυρίαρχο στοιχείο αυτοπραγμάτωσης κατά την πρώτη τουλάχιστον τριαντακονταετία της ζωής μας.

Η ελευθερία του Ήλιου αντιπαραβάλλεται συνήθως με δύο παράγοντες (κι εδώ υπάρχει και μία συμφωνία με το Rudhyar) τις επιδράσεις του Κρόνου και της Σελήνης, που σηματοδοτούν τις δύο γονικές επιδράσεις στη ζωή μας, την πατρική και τη μητρική, τις απαγορεύσεις και την προστασία. Θα μου πείτε η προστασία είναι περιοριστική της ελευθερίας; Δυστυχώς ναι, καθώς μας επιβάλλει μία τρομακτική δύναμη, που αντιστέκεται στην αλλαγή, τη δύναμη της συνήθειας. Αλλά και το φόβο της απώλειας της συναισθηματικής μας ασφάλειας.
Η ελευθερία του Ήλιου όμως προοδευτικά και καθώς ερχόμαστε κοντά στην πρώτη επιστροφή του Κρόνου στη ζωή μας, αρχίζει να φαίνεται λιγότερο ελκυστική και αρχίζει στη θέση της να προβάλλει ο Ωροσκόπος ως σημείο ελευθερίας και αυτοπραγμάτωσης. Η αλλαγή αυτή γίνεται καθώς αρχίζουμε να κατανοούμε το πεπερασμένο της ύπαρξης μας και ο Ήλιος ως παιδικό όνειρο δε φαντάζει κι ιδιαίτερα ελκυστικό για τη δημιουργία ισορροπημένων σχέσεων.
Αντ’ αυτού αρχίζει και φαίνεται πιο εποικοδομητικό να χτίσουμε πάνω στον άξονα 1ου – 7ου οίκου αναγνωρίζοντας σταδιακά, όχι το πώς θα θέλαμε εμείς να είμαστε (Ήλιος), αλλά το πώς πραγματικά μας βλέπουν οι άλλοι (Ωροσκόπος). Η προσγείωση στην πραγματικότητα όμως είναι αυτό που μας φέρνει πιο κοντά σε ρεαλιστικές σχέσεις ή στην ανάδειξη αυτού που στην Συνδιαλεκτική Ανάλυση ονομάζεται σχέσεις Ενηλίκου.

Βεβαίως οι σχέσεις αυτές δε φαίνονται τόσο ενδιαφέρουσες ή τόσο ερωτικές όσο αυτές που εκφράζουμε το Παιδί μέσα μας. Είναι σχέσεις που η ελευθερία είναι περισσότερο μία εσωτερική κατάσταση ισορροπίας όπου το Εμείς παίρνει τη θέση του Εγώ κι αυτό δεν αρέσει πάντα στα απωθημένα μας όνειρα. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί από μας αδυνατούν να διατηρήσουν τέτοιες σχέσεις διά μακρόν και επιστρέφουν συχνά στην προηγούμενη κατάσταση. Ωστόσο ως ψυχολογικό εξελικτικό στάδιο, ο άξονας 1ου – 7ου είναι πολύ σημαντικός για όλους και είναι αυτός που αναδεικνύεται κυρίως την τρίτη δεκαετία της ζωής μας, όταν ο Ωροσκόπος μας αρχίζει και μας γίνεται πιο συνειδητός (αυτό που λέμε «βγαίνει ο Ωροσκόπος», που δεν ισχύει ακριβώς έτσι, απλά εμείς αρχίζουμε και παρατηρούμε περισσότερο τη συμπεριφορά μας).
Στα πλαίσια της έκφρασης του Ωροσκόπου αξίζει ίσως να δούμε ποιο είναι το ζητούμενο της έκφρασης αυτού του στοιχείου με βάση το ζώδιο που βρίσκεται. Ο Ωροσκόπος διατυπώνει σε κάθε χάρτη ένα αίτημα εξέλιξης, ένα σημείο που καλούμαστε να μεταβούμε ξεκινώντας από τον Ήλιο.

Έτσι θα μπορούσαμε να πούμε ότι:

•Ο Ωροσκόπος Κριός έχει σα βασικό αίτημα να εκπαιδεύσει το άτομο στο να παίρνει πρωτοβουλίες και στο να γίνει αρχηγός.

•Ο Ωροσκόπος Ταύρος έχει σα βασικό αίτημα να εκπαιδεύσει το άτομο στο να είναι γόνιμο και να παράγει πλούτο και αποκτήματα. Επιπλέον στο να δέχεται ή να αξιολογεί αξίες ζωής.

•Ο Ωροσκόπος στους Διδύμους έχει σα βασικό αίτημα τη διατύπωση ερωτημάτων. Είναι αυτός που ζητά απαντήσεις και ρωτάει γιατί.

•Ο Ωροσκόπος Καρκίνος έχει σα βασικό αίτημα το να μάθει να εκφράζεται συναισθηματικά και να μάθει πώς να δημιουργεί εστίες στοργής στο χώρο που δρα και κινείται, αλλά και πώς να εκφράζει συναισθήματα πολύ εσωτερικά που δεν εκφράζονται με τις λέξεις

•Ο Ωροσκόπος Λέοντας έχει σα βασικό αίτημα την εκδήλωση της δημιουργικότητας

•Ο Ωροσκόπος Παρθένος έχει σα βασικό αίτημα την επίτευξη της ικανότητας και της τάξης

•Ο Ωροσκόπος Ζυγός έχει σα βασικό αίτημα την αναζήτηση του Λόγου, δηλαδή της λογικής και του ορθού όχι μόνο ως διανοητικού επιτεύγματος αλλά και ως αισθητικά ορθού, τέτοιου που να περιέχει πάντα την ισορροπία και τη δικαιοσύνη, σε αντιδιαστολή με τον Κριό που αναζητά την πρωτοκαθεδρία.

•Ωροσκόπος Σκορπιός έχει σα βασικό αίτημα την έκφραση του ερωτισμού αλλά και τη χαλιναγώγηση του.

•Ωροσκόπος Τοξότης έχει σα βασικό αίτημα την αναζήτηση της εμπειρίας σε αντιδιαστολή με τους Διδύμους που αναζητούν την πληροφορία.

•Ο Ωροσκόπος Αιγόκερως έχει σα βασικό αίτημα την επίτευξη του ελέγχου των συναισθημάτων σε αντιδιαστολή με τον Καρκίνο που αναζητά την έκφραση τους.

•Ο Ωροσκόπος Υδροχόος έχει σα βασικό αίτημα τη διαφύλαξη της διαφορετικότητας μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας σε αντιδιαστολή με το Λέοντα που αναζητά την ταυτότητα μέσα σε αυτά.
•Ο Ωροσκόπος Ιχθύς έχει σα βασικό αίτημα την απώλεια του ελέγχου σε αντιδιαστολή με την Παρθένο που αναζητά μέσω της ανάπτυξης της ικανότητας την τελειότητα του ελέγχου.

Τα παραπάνω αιτήματα βεβαίως είναι δειγματοληπτικά και χωράει πολύ μελέτη και συζήτηση για την επέκταση τους. Δίνουν όμως ένα στίγμα του προς τα πού έχει σα σκοπό να κατευθυνθεί ο καθένας μας σύμφωνα με το γενέθλιο χάρτη του.

Ανακεφαλαιώνοντας θα λέγαμε ότι το ζήτημα της Ελευθερίας και της Αυτοέκφρασης είναι αρκετά περίπλοκο για να μπορέσει κανείς να δώσει μονολεκτικές απαντήσεις. Με βάση την ψυχολογική αστρολογία όμως μπορεί κανείς να κάνει κάποιες προσεγγίσεις που να δώσουν κάποια κατεύθυνση στον καθένα μας για το πού μπορεί με βάση το χάρτη του να νιώσει το αίσθημα της προσωπικής εκπλήρωσης.

Βιβλιογραφία:
Dane Rudhyar, Astrology of Transformation
Kaaren Hammajer Zonndag, Αστρολογία και Ψυχολογία

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved