Η αρχαία ονοματολογία των πλανητών-Έρις και αστεροειδείς

Ο Ορφεύς ένας μέγιστος λογοπλάστης όπου από ότι φαίνεται έζησε την περίοδο που «υπήρξαν» οι Κένταυροι
Παπασταύρου Λίντα
Η αρχαία ονοματολογία των πλανητών-Έρις και αστεροειδείς

από τον Karl Heinz Ottinger



Karl Heinz Ottinger







Χείρων

Ο Χείρων ήταν ο πιο ξακουστός Κένταυρος της ελληνικής μυθολογίας μιας και ήταν διδάσκαλος πολλών ηρώων όπως του Ιάσονα, των Διοσκούρων και του Αχιλλέα που του δίδαξε την τέχνη του πολέμου.

Χείρων σημαίνει επιδέξιος και αυτό λόγω του ότι ήταν επιδέξιος στην χειρουργική τόσο οπού θεωρούνταν ειδικός στην αποστείρωση, στην αφαίρεση βελών και στην επούλωση τραυμάτων.

Κατά τον Όμηρο (Όμηρος = ο μη οράν δηλαδή αυτός που δεν βλέπει) οι Κένταυροι ήταν κάτι αντίστοιχο του Σάτυρου. Δεν μπορεί όμως κανείς να παραβλέψει πως οι γνωστοί τουλάχιστον Κένταυροι είχαν τραγικό θάνατο. Ο θάνατος, λόγω του ότι η ψυχή είναι ενέργεια και η ενέργεια ως γνωστόν δεν τελειώνει απλά μετατρέπεται σε άλλη μορφή, είναι το μεσοδιάστημα αλλά και η υποχρεωτική στάση για να έρθει η μετενσάρκωση. Πράγμα που σημαίνει πως ένας ιδιαίτερος λόγος που δείχνει γιατί ενσαρκωθήκαμε είναι και ο Χείρωνας στο γενέθλιο χάρτη.

Πολλοί πιστεύουν πως ο Χείρωνας ήταν μισός άνθρωπος και μίσος άλογο αλλά ας δούμε και μια άλλη άποψη.

Στους στίχους 442-443 του Ορφέα έχουμε κατά το άγιο πρωτότυπο: ατρ ρν Κένταυρος θάμβεε, χειρ’ π χειρ πυκνν πισσείων˙ οδας δ’ ρασσεν πλήσιν.

Αυτό ως μετάφραση λέει πως ο Κένταυρος θαμπωμένος από το θέαμα που έβλεπε χτυπούσε παλαμάκια. Και ότι ο αχώριστος φίλος του -το άλογο- που το είχε συνέχεια δίπλα του, βλέποντας το αφεντικό του ενθουσιασμένο, χτυπούσε τα πόδια του στο έδαφος. Δίπλα όμως στο πισσείων˙ υπάρχει άνω τελεία που αυτό νοηματικά μας δηλώνει πως τις οπλές ΔΕΝ τις χτύπαγε ο Κένταυρος αλλά το άλογο. Διότι εάν ο ποιητής ήθελε να δηλώσει αυτό το πράγμα θα έβαζε κόμμα και όχι άνω τελεία.

Ο Ορφεύς ένας μέγιστος λογοπλάστης όπου από ότι φαίνεται έζησε την περίοδο που «υπήρξαν» οι Κένταυροι δεν αποκλείεται ποιητική αδεία ή χάριν της μη επανάληψης ιδιοτήτων μεταξύ του αλόγου (υποκείμενο) και του αλογίσια (προσδιορισμού) να μην επανέλαβε την λέξη Κένταυρος και να μην προσδιόρισε τίνος είναι τα πόδια.

Κατά συνέπεια το υποκείμενο (δηλαδή το άλογο), εφ’ όσον το αντικείμενο (πόδια) προσδιορίζεται επιθετικά (αλογίσια) από το υποκείμενο, μπορεί να παραληφθεί.

Μια επίσης «περίεργη» αναφορά υπάρχει στα «Αργοναυτικά». Γνωρίζετε πως η λέξη Κένταυρος σημαίνει αυτός που κεντρίζει του Ταύρο.

Στον συγκεκριμένο στίχο λοιπόν (Αργοναυτικά στίχος 440) λέει: «οωνο τ’ κυκλοντο βοαύλια Κενταύροιο» που σημαίνει πως τα πτηνά πετούσαν πέριξ του χώρου (Βοαυλιο) που ζουν τα βόδια. Όμως τι ρόλο έπαιζε εκεί ο Κένταυρος Χείρων;

Ίσως ο Χείρωνας τελικώς να ήταν ένας επιδέξιος στα χέρια άνθρωπος ο οποίος ήξερε αστρονομία, ιατρική, και πολεμική τέχνη. Ο Χείρωνας μεγάλος ιατρός θεράπευε τους άλλους αλλά αδυνατούσε να θεραπεύσει τον ίδιο του τον εαυτό όπως ακριβώς οι ιατροί στην σήμερον εποχή.

Αθηνά

Κατά τον Κρατύλο το Αθηνά σημαίνει Α-θεο-νόα ή Η-θεο-νόα, δηλαδή η νόηση του Θεού (Κρατυλ. 407b).

Θα ήταν μεγάλο λάθος εάν ξεχνούσαμε πως η Αθηνά δεν γεννήθηκε φυσιολογικά αλλά από το κεφάλι του Δια. Έτσι η γέννηση αυτή σηματοδοτεί πως η Αθηνά θα ήταν μια θεά όπου γεννημένη από το κεφάλι του Δια θα είχε κάτι από την σοφία του.

Μια πιο «αιρετική» ονομασία –ετυμολογία είναι ότι προκύπτει από το Αθάνατη συμβολίζοντας έτσι πως το πνεύμα και δη η ψυχή προχωρούν στην αιωνιότητα.

Η Αρσενόγυνη Αθηνά δείχνει στην ζωή μας την διαχείριση της επιθετικότητας και του δυναμισμού μας αλλά και την δυνατότητα εγκράτειας (γενικά) αλλά και στην σεξουαλικότητα, ειδικά.

Το προσωνύμιο Παλλάδα είναι εκ του ρήματος πάλλω και δείχνει τις ιδιότητες της προστασίας της δημοκρατίας και των θεσμών που απορρέουν από αυτή μιας και στην αρχαία Αθήνα άπαντα τα αξιώματα ήταν με κλήρωση με ανακάτεμα δια της ταλάντωσης (πάλλω =κουνώ) και απαγορεύοντας το να μπει χέρι στην κληρωτίδα προς αποφυγή της λαθροχειρίας.

Εστία

Κατά τον Κορνούτο, η Εστία έχει ρίζα από το ρήμα εστάναι ενώ μια άλλη ερμηνεία είναι εκ του εύω δηλαδή ανάβω.

Η Εστία ήταν αδερφή του Δια τον βοήθησε να κερδίσει τον πόλεμο με τον Κρόνο. Απέκτησε το προνόμιο να έχει ότι επιθυμεί χωρίς την παραμικρή παρέμβαση από τους υπόλοιπους Θεούς ή από τον ίδιο τον Δια.

Κατά την Μυθολογία ο Απόλλωνας και ο Ποσειδώνας έδειξαν εξαιρετικό ενδιαφέρον προς το πρόσωπο της αλλά αυτή παρέμεινε αμετάπειστη και παρθένος.

Στην αρχαιότητα υπήρχε σε κάθε έκαστο σπίτι στο μέσο αυτού ένας βωμός όπου ήταν ο βωμός της Εστίας όπου εκεί έκαιγε μια φλόγα. Η Εστία ήταν η προσωποποίηση της ισχυρής και δεμένης οικογένειας.

Στην Αστρολογία δείχνει την στάση απέναντι στην οικογένεια και πολλές φορές την απάρνηση των οποίων ευχαριστήσεων για χάριν αυτής. Η ικανότητα του να εστιάζω (focus) και τα πρέπει που υπάρχουν μέσα στην σχέση.

Παρουσιάζω επίσης και την άποψη πως σχετίζεται με τα ζητήματα υιοθεσίας. Υιοθετώ – η ετυμολογία της λέξης προέρχεται από το "υιόν θέσθαι" που σημαίνει αναγνωρίζω και αποκτώ ως δικό μου ένα παιδί με υιοθεσία – εγκρίνω και αποδέχομαι ως δικό μου.

Στην αρχαία ελληνική κοινωνία ο θεσμός ήταν υπαρκτός με τον όρο "εισποίησις", από το έσω ποιώ, βάζω μέσα. Αφορούσε στην υιοθεσία ενήλικα και όχι νηπίου, με στόχο τη διαχείριση της περιουσίας του θετού πατέρα στις περιπτώσεις που δεν υπήρχε φυσικός γιος.

Η Εστία μπορεί επίσης να δείχνει τον αυτοέλεγχο και τα αισθήματα ντροπής η ενοχής στο σεξ.

Δήμητρα

Η Θεά Δήμητρα προέρχεται από τον τύπο Δα (Γη-Γαία)+ Μήτηρ.

Στην Αστρολογία δείχνει την ικανότητα διεκδικήσεων από μέρους μας και αυτό μας δείχνει και ο μύθος με την αρπαγή της Περσεφόνης, η οποία κατέληξε να βρίσκεται 50-50 στον πάνω και τον κάτω κόσμο. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ως πλανήτης-νάνος αναφέρεται στην δημοτικότητα κάποιου, την πολιτική ή το δούναι και λαβείν σε συναισθηματικό επίπεδο.

Βέβαια μάλλον πρόκειται για την πιο ...μπερδεμένη θεά του ζωδιακού αφού της έχουν αποδοθεί σχεδόν τόσοι ρόλοι, όσα και τα ζώδια!

Με βάση το όνομα και τις μυθικές της ιδιότητες, σχετίζεται με την αγάπη και τη στοργή (πως τις προσλαμβάνει αλλά και πως τις παρέχει το άτομο), με τη γεωργία, τα τρόφιμα και την περίθαλψη.

Σχετίζεται επίσης με τον μυστικισμό μιας και τα Ελευσίνια μυστήρια ήταν το Άβατο των αμύητων. Ένας που διετέλεσε ιερέας των Ελευσίνιων Μυστηρίων ήταν ο Παυσανίας αλλά ουδέποτε είχε πει κάτι. Επίσης αξίζει να τονισθεί πως κατά την έναρξη των μυστηρίων ακουγότανε η φράση «ΕΚΑΣ ΟΙ ΒΕΒΗΛΟΙ». Ακουγόταν επίσης η φράση «Ασίσω οις θέμις εστί, θύρας δ’ επίθεστε βεβύλοις» που σημαίνει «Θα μιλήσω σε όσους είναι επιτρεπτό, κλείστε τις πύλες στους βέβηλους».

Ήρα

Η επικρατέστερη εκδοχή για το όνομα της είναι ότι προέρχεται από υπέρθεση του «αήρ» Σύμφωνα με μια άλλη άποψη αποτελεί τη θηλυκή εκδοχή της λέξης ήρως Κι αυτό γιατί ως σύζυγος του Δια, είχε τραβήξει τα ...πάνδεινα.

Ήταν προστάτιδα του έγγαμου βίου και ουσιαστικά είχε υπομείνει πολλά από τις εξωσυζυγικές περιπτύξεις του Δια. Η Ήρα είχε τρελαθεί με την ζωή του Δία και αν και ουσιαστικά στο σύνολο της ήταν αμέτοχη τελικώς κάποιες φορές έβαζε το χέρι της (πχ στην ζωή του Ηρακλή ή στην τιμωρία του Πάρη).

Η Ήρα στην αστρολογία σχετίζεται με τις νομικές υποθέσεις και τις συνεργασίες, τα ζητήματα έλξης συντρόφων με ροπή τα εξωσυζυγικά περπατήματα ενώ σχετίζεται και με το τρόπο κυκλοφορίας του χρήματος.

Αυτή η τελευταία λεπτομέρεια σχετίζεται με το περιστατικό όπου ο Δίας για να την τιμωρήσει ως άπιστη (!) την έδεσε στον ουρανό με μια χρυσή αλυσίδα. Η δεμένη Ήρα αναφέρεται ως Μονία Ήρα και την λάτρευαν σε μέρη όπου έκοβαν χρήμα (νομίσματα).

Έτσι αργότερα προέκυψε και η Ήρα Μονέτα, που απεικονίζονταν σε νομίσματα.

Το money λοιπόν, έλκει την καταγωγή του από την Ήρα

Έρις

Η Έρις ήταν κουτσή και καμπουριασμένη και κατά πολλούς αδερφή του Άρη.

Γι αυτό και κατά μια εκδοχή το όνομα της προέρχεται από το Άρης, σημαίνοντας το «αεικίνητο πυρ». Ωστόσο, η επικρατέστερη άποψη τη θέλει να σημαίνει απλά «δύο», εννοώντας άμεσα τη δια λόγου φιλονικία (από το είρω)

Ας δουμε όμως τα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας

«Πόλεμος πάντων μν πατήρ στι, πάντων δ βασιλεύς, κα τος μν θεος δειξε τος δ νθρώπους, τος μν δούλους ποίησε τος δ λευθέρους. εδέναι δ χρ τν πόλεμον ἐόντα ξυνόν, κα δίκην ριν, κα γινόμενα πάντα κατ ριν κα χρεών. κα κυκεν διίσταται (μ) κινούμενος».

Δηλαδή:

Ο πόλεμος είναι πατέρας όλων, όλων βασιλιάς. Άλλους ανέδειξε σε θεούς και άλλους σε ανθρώπους, άλλους έκανε δούλους και άλλους ελεύθερους. Πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι ο πόλεμος είναι κοινός και η έρις (διχόνοια) δικαιοσύνη, και ότι τα πάντα γίνονται σύμφωνα με την έριδα (διχόνοια) και την ανάγκη. Και ο κυκεώνας διαλύεται όταν δεν κινείται.

Είναι εμφανές πως ακόμα και η ...μισητή Έριδα ενέχει μέσα της το Ying-Yang δηλαδή το καλό και το κακό. Από αυτήν την άποψη δικαιώνει απόλυτα την σύνδεση της με το «δύο».

Η Έριδα σε έναν χάρτη είναι κάτι σαν τον Μεφιστοφελή του Φάουστ όπου έρχεται να δώσει στον άνθρωπο πράγματα αλλά και να του υπενθυμίσει πως τίποτα δεν του χαρίζεται.

Τέλος Β΄ Μέρους. Συνεχίζεται και με τρίτο μέρος με την ονοματολογία της Uranian

Για το Α΄μέρος (Πλανήτες) πατήστε εδώ

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved